Van Anwärter naar Landesleraar: wat houdt het in?

Tips & tricks

Opleiding

Van Anwärter naar Landesleraar: wat houdt het in? 

Je Anwärter gehaald en je wilt graag meer? Dat kan! Er zijn na het Anwärter diploma nog verschillende andere ski diploma’s die je kunt halen. De eerstvolgende is de Landes 1. Bij de Anwärter leer je vooral de basistechnieken van het skiën: Kurze Radien, Paralleles Skisteuern, Pflug Steuern. Hiermee mag je beginners en licht gevorderde lesgeven. Wanneer je de Landes 1 gaat doen, ga je een paar stappen verder wat betreft de skitechnieken: buckels, carven kurze radien en carven lange radien, maar je leert ook deel Off-piste en Freestyle skiën. Na het volgen van de Landes 1 opleiding mag je licht gevorderde tot gevorderde skiërs lesgeven. Skilerares Zhulya Bakker heeft vorig jaar haar Anwärter diploma gehaald en dit jaar is ze Landesleraar 1. Ze vertelt hier haar ervaringen.

Diploma’s van een skileraar
Er zijn verschillende niveaus die je kunt bereiken als skileraar. De eerste stap naar het skileraarschap is het Anwärter diploma. Hierna volgt het Landesleraar ski diploma. Deze is opgedeeld in Landes 1 en Landes 2 en daarbij moet je ook de Alpinkurs doen. Hierna komt de Staatliche Ausbildung gevolgd door Skiführer en Bergführer.

Ik weet nog heel goed dat ik tijdens de inloopavond van Snowlife (waarmee mijn avontuur begon) naast een jongen zat die toen al vragen stelde over vervolgopleidingen. Hij begon zo ook over de Landes 1 waarvan ik toen dacht: OMG Landesleraar?!?! Dat kan ik nooit, de Anwärter eerst maar eens doen! Ik had tot het einde van het vorige seizoen ook nooit gedacht dat ik de Landes 1 kon doen. Maar na veel bijgeleerd te hebben gedurende de winter, gaf ik me toch op.

Voorbereidingstraining Landes Snowlife
De Landesleraar 1 opleiding begon voor mij met drie dagen training van Yuri van Snowlife. Tijdens deze dagen begonnen we vast met het oefenen van de drie onderdelen: buckels, carven en kurze Radien. We hadden een leuke groep en het was heel fijn om er even rustig weer in te komen. Want voor de meesten was het al zo’n 7 maanden geleden dat we op de ski’s stonden.

Start Landesleraar 1 opleiding
Na drie dagen voorbereidingstraining begon de echte opleiding. We moesten die ochtend korte bochten voorskiën, zodat we naar niveau ingedeeld konden worden in onze groepjes, uiteraard met een Ausbilder. (Ausbilder zijn altijd minimaal Staatlich opgeleide skileraren). Vanaf het moment dat we in de groepjes waren ingedeeld ging het gas erop. Tijdens de eerste bijeenkomst werd het volgende dan ook meteen even duidelijk gemaakt: beim Anwärter haben wir nur gelernt zu bremsen, jetzt geht’s vollgas! OK, HELDER! En zo ging het ook, het skiën begon elke dag om 09.00 en duurde tot +- 14.30. Dat klinkt misschien niet als heel lang, maar de hele tijd is het het uiterste vragen van jezelf en je lichaam. Bij de Anwärter krijg je veel uitleg en sta je meer stil, dat is bij de Landes 1 minder van toepassing.

Van de drie onderdelen vond ik buckels wel het moeilijkste onderdeel. Zo rond het midden van de opleiding had ik ook echt het idee: dit ga ik nooit leren! Maar gelukkig was mijn Ausbilder erg geduldig en kreeg ik tijdens de laatste dagen toch het gevoel te pakken.

De grote dag!
Daar stond ik dan, boven aan de piste, wederom met trillende beentjes. Alleen dit keer niet voor het Anwärter diploma, maar voor de Landes 1. Met startnummer 4 was ik vrij snel aan de beurt bij het eerste onderdeel: buckels! De Ausbilders die dit onderdeel zouden beoordelen skieden tot een bepaald punt nog even perfect door het buckelspoor waarna ze al snel een startseintje gaven voor de eerste deelnemer. Met de zenuwen gierend door mijn hele lichaam nam ik de stapjes nog even door in mijn hoofd: beugen, drehen, spitzen runter, strecken en niet te vergeten: stockeinsatz! Veel tijd om na te denken was er alleen niet want voor ik het wist mocht ik al beginnen. Ik heb het hele spoor uit kunnen skiën, maar vanwege de vers gevallen sneeuw die het spoor iets had veranderd had ik er niet persé een heel goed gevoel bij. Maar goed, dat was gedaan dus op naar het volgende onderdeel: carven (lange bochten).

Racen en Pit
Voor dit onderdeel hadden ze het begingedeelte van de piste afgezet, want deze bochten moet je maken met enige snelheid. Toen ik aan de beurt was wachtte ik even tot de piste vrij was (ja ja, de 10 FIS pistenregels gelden ook bij de Prüfung, haha) waarna ik er vol voor ging. Gelukkig was de piste nog niet hobbelig en lag er ook nog geen ijsplaat dus kon ik lekker naar beneden racen!

Als laatste moesten we Kurze Radien skiën. Dit was ook een onderdeel bij de Anwärter alleen zijn ze nu kritischer en wordt er van je verwacht dat je sportlicher skiet. (Met wat meer pit). Dit onderdeel was niet afgezet. En ondanks dat het overduidelijk was dat er een hele groep mensen in hesje stonden te wachten op het moment dat ze één voor één naar beneden mochten skiën, waren er nog steeds van die ‘oelewappers’ die dan precies op dat stukje piste stil moesten gaan staan.

Zenuwen in bedwang houden
Maar goed, na dit onderdeel zat het er alweer op! Alle Ausbilders verzamelden hun groepen waarna we met z’n allen naar de gondel skieden. Sommigen gingen nog voor een extra afdaling maar de meesten vertrokken weer richting het dal, want daar zou vrij snel de Siegerehrung plaatsvinden. Eenmaal aangekomen in ons hotel begon ik weer zenuwachtig te worden. Die zenuwachtigheid was er eigenlijk al tijdens de avond ervoor, maar verdween even nadat het skiën erop zat. Met onze kamer- en skigenootjes praatten we over een mogelijke uitslag en werd ik nog nerveuzer, haha!

Het verlossende woord
Om 1 uur was het zover, tijd voor de uitslag! Net als bij de Anwärter nam onze Ausbilder onze groep even apart. Voor mij kwam het verlossende woord snel: ik had alle onderdelen gehaald! Wat was ik blij met dit nieuws! Ik zei al tegen een vriendin: ik ben gewoon zenuwachtiger voor de Landesleraar uitslag dan voor de uitslag van mijn bachelor. We hebben de afgelopen 13 dagen zo hard gewerkt om deze onderdelen te kunnen halen. Als dat dan lukt is dat echt een fantastisch gevoel! Die avond waren er nog een paar kamer- en groepsgenoten over waarmee we nog gezellig hebben nagezeten en een drankje hebben gedaan. En toen was het de volgende dag alweer tijd om naar huis te gaan. ?

Deze opleiding was echt heel gaaf om te doen. Ik heb heel veel bijgeleerd en sehr viel spaß gehabt! ? En nu? Een vervolg op deze opleiding? Eerst maar eens dit seizoen draaien en blijven trainen, trainen en trainen!

Liebe Grüsse,
Zhulya

Misschien ook wel interessant...

Nieuwe vacature: teammember!!
Chevron right

Nieuws

Algemeen nieuws

Maar liefst 900 instructeurs gingen afgelopen jaar met ons mee naar Oostenr...

Check Chevron right
Lesgeven in Fügen
Chevron right

Blog

Skigebieden

Guten Morgen Sonnenschein! Dat zijn de eerste woorden die mijn twee kamerge...

Check Chevron right
Tips & tricks voor jouw eerste werkdag als skileraar
Chevron right

Blog

Reiservaringen

Om die eerste-dag-zenuwen weg te nemen en je volledig voor te bereiden op d...

Check Chevron right
Waarom skiles geven zo leuk is!
Chevron right

Blog

Lesgeven

Vanaf jongs af aan was het al mijn ultieme droom: skiles geven. In deze blo...

Check Chevron right

Waar kun je werken?

Ben jij er klaar voor? Wij wel!

Wil je nog
iets van
ons weten?

Wij zijn er voor je om je te helpen met jouw specifieke vragen! Stuur ons dan een berichtje.

Je kan ook nog kijken bij de meest gestelde vragen (FAQ) op de pagina News & Tips.